2006-05-08

Världsrekord

Jag kunde inte sluta. Min mage värkte och kändes som om den när som helst skulle explodera eller eventuellt implodera. Jag hade gjort 3412 situps och jag kunde inte sluta. Jag tänkte hela tiden att nästa blir den sista men det blev aldrig den sista. Det blev ytterligare tio och det blev ytterligare 100. Från början hade jag bestämt mig för att göra 600. Sedan fortsatte jag bara. Jag kunde inte sluta och jag trodde att mina muskler snart skulle släppa från sina fästen och söndras som mörat kött. Blödningen i muskeln måste varit så omfattande att det var livshotande. Jag låg på marken och skakade mig upp i ännu en situp. Jag skrek. Min kropp försökte tvinga mig att lägga av men jag trotsade och fortsatte. Kan jag pressa mig till 4000? Jag kan kanske det. Frågan är om jag kan sluta där? Jag hoppas verkligen det.
Det var någon vecka tidigare som jag hade insett att det var dags att göra något. Våren närmade sig med stormsteg och jag såg framför mig hur kvinnorna på sommarstränderna tittade på min sladdriga mage med förakt och äckel i blicken. Jag kunde inte låta det hända. Jag var tvungen att börja träna, dagligen. Jag var själv förvånad över hur långt jag kunde pressa mig. Redan på den första dagen av träning gjorde jag långt över 200 situps. Efter tre dagar tyckte jag att 600 kändes lätt och lagom. Nu visste jag inte var min gräns låg. Fanns det en sådan överhuvudtaget? Var det möjligt att göra hur många som helst? Kunde jag dö av det här?
När jag hade gjort 4121 situps insåg jag att det aldrig kommer att ta slut. Magmusklerna pulserade som om det inte fanns någon morgondag men tycktes inte vara på väg att faktiskt ge vika. Jag tänkte att jag måste göra slut på eländet. Jag ålade mig, medan jag fortsatte med muskelsammandragningarna, bort till nattygsbordet där sömntabletterna låg. Jag svalde sexton stycken på samma tid som tolv situps tog. Jag kände så småningom hur kroppen började reagera. Efter 4580 situps tappade jag räkningen och strax därefter avled jag i stillhet på mitt golv. Jag hade antagligen slagit världsrekord.
Bloggtoppen.se